جمعه, سپتمبر 20, 2024
Homeھمگام واچقحط غربت اور محکومی میں جکڑے ہوے بوٹسوانا کو آزادی خوشحالی اور...

قحط غربت اور محکومی میں جکڑے ہوے بوٹسوانا کو آزادی خوشحالی اور ترقی کے معراج پر لے جانے والا لیڈر۔ ہمگام رپورٹ

1966میں جب خاما بوٹسوانا کا صدر بنا تو بوٹسوانا برطانوی نظر انداز ہونے کی وجہ سے دنیا کا تیسرا غریب ترین ملک تھا اور اسے ‘بش مینوں کے لیے صحرا’ کے طور پر لکھا گیا تھا۔ بیس سال بعد، 1986 میں، ورلڈ بینک نے بوٹسوانا کو درمیانی آمدنی والے ملک کے طور پر اور بعد میں 2005 میں، ایک اعلیٰ متوسط ​​آمدنی والے ملک کے طور پر درجہ بندی کیا۔ بوٹسوانا میں افریقہ میں سب سے طویل عرصے تک چلنے والا کثیر الجماعتی نظام تھا، جس کی تاریخ خانہ جنگی، جھگڑوں اور بغاوتوں سے پاک تھی — جس پر شاید ہی افریقہ کی کوئی ریاست فخر کر سکے۔

کچھ عوامل نے بوٹسوانا کو کچھ سر شروع کرنے کی اجازت دی۔ وہ سیاسی خطہ جہاں خامہ کو اپنے ساتھیوں کے ساتھ بنیادی طور پر جانا پڑا، سوانا کے روایتی حکمرانوں کی کوششوں کی وجہ سے کم ناہموار تھا، جنہوں نے 1895 میں، برطانیہ کی ملکہ وکٹوریہ کے ساتھ بات چیت کی اور بیچوان لینڈ کے علاقے کو دونوں پڑوسی جنوبی جنوبی کے حوالے کرنے کے اقدام کی مزاحمت کی۔ رہوڈیشیا (اب زمبابوے) اور، بعد میں، اس وقت کی یونین آف جنوبی افریقہ۔ ٹیگوسس (روایتی حکمران) کا پختہ یقین تھا کہ اس علاقے کو ایک عام آباد کار کالونی بننے کے بجائے براہ راست برطانوی الحاق کے تحت رکھنا بہتر ہوگا۔

نوآبادیاتی تجربہ محافظوں اور آباد کار کالونیوں میں بہت مختلف تھا، بعد میں نوآبادیات نے لوہے کی گرفت کو برقرار رکھا۔ آباد کار کالونیوں کے زیر انتظام ممالک، انگولا، موزمبیق، جنوبی افریقہ، زمبابوے اور نمیبیا کو طویل، خونریز اور مسلح جدوجہد کے ذریعے آزادی حاصل کرنی ہوگی۔ بوٹسوانا ایک عام آباد کار کالونی کے بجائے براہ راست برطانوی الحاق کے تحت ہونے کا مطلب یہ ہے کہ نوآبادیات نے بوٹسوانا (یا بیچوان لینڈ، جیسا کہ یہ تھا) میں پہلے سے موجود حکمرانی کے نظام کو مکمل طور پر تبدیل نہیں کیا۔

سریٹسے خامہ جولائی 1921 کو مشرقی وسطی بیچوان لینڈ پروٹیکٹوریٹ کے ایک گاؤں Serowe میں پیدا ہوا تھا، جو اس وقت 1885 کے بعد سے یورپی مشنریوں اور تاجروں کے لیے ایک سیٹلمنٹ پوائنٹ کے طور پر کام کرتا تھا۔ اس کی والدہ، ملکہ ٹیبوگو کی شادی بوڑھے سیکگوما خاما II سے ہوئی تھی، جو بنگواٹو لوگوں کے سب سے بڑے سردار تھے۔ چھوٹے بچے کا نام ‘سیریٹس’ رکھا گیا تھا جس کا ترجمہ ‘مٹی جو باندھتا ہے’ اس تنازعہ کے حل کی علامت ہے جس میں اس کے والد اور دادا اس کی پیدائش سے قبل الجھے ہوئے تھے۔ اس نوٹ پر، اس کا تخت سنبھالنے کی یقین دہانی کرائی گئی، اور چار سال کی عمر میں اس کے والد کی موت کے بعد، خامہ کو اپنے چچا کے ساتھ کگوسی (بادشاہ) مقرر کیا گیا تاکہ وہ اس کی عمر میں آنے تک اس کے واحد سرپرست اور ریجنٹ کے طور پر کام کرے۔

خامہ کی تعلیم جنوبی افریقہ کے ٹائیگر کلوف ایجوکیشنل سنٹر سے ہوئی اور اس کے بعد فورٹ ہیئر یونیورسٹی کالج میں جہاں سے اس نے 1944 میں بی اے کے ساتھ گریجویشن کیا۔ اپنے بہت سے نوآبادیاتی ہم منصبوں کی طرح، اس نے 1945 میں انگلینڈ میں قانونی تعلیم حاصل کی۔ اور بالیول کالج، آکسفورڈ یونیورسٹی میں ایک سال کے لیے داخلہ لیا۔ 1946 میں روتھ ولیمز کے ساتھ ان کی شادی ایک سیاسی تنازعہ کو جنم دے گی جو اندرون اور بیرون ملک ان کی شبیہہ کو تشکیل دے گی۔

روتھ ولیمز ایک سفید فام انگریز خاتون خامہ سے 1947 میں برطانیہ میں تعلیم کے دوران ہوئی تھی اور وہ ہندوستان میں برطانوی فوج کے ایک ریٹائرڈ افسر کی بیٹی تھی۔ جب ولیمز اور خامہ کے اتحاد کی خبر ان کے آبائی ملک تک پہنچی، تو خامہ کے چچا، شیکیڈی نے ان کی واپسی کا حکم دیا اور مطالبہ کیا کہ وہ اپنی بیوی کو طلاق دے دیں۔ ابتدا میں اس شادی کی مخالفت بنگواٹو لوگوں کے بزرگوں نے بھی کی تھی جو اس بات پر برہم تھے کہ خامہ نے اپنے لوگوں میں سے کسی سے شادی نہیں کی۔ 1950 میں ان کی واپسی پر، تاہم، خامہ کو عوامی میٹنگوں کے ایک سلسلے کے بعد مقبولیت حاصل ہوئی اور گاؤں کے بزرگوں نے اس کی دوبارہ تصدیق کی۔ اس کے نتیجے میں، اس کے چچا شیکیدی رضاکارانہ جلاوطنی پر چلے گئے۔

اگرچہ یہ قرارداد پہنچ چکی تھی، لیکن پڑوسی یونین آف ساؤتھ افریقہ کی نیشنل پارٹی کی حکومت نے بیچوان لینڈ میں نسلی جوڑے کی حکومت کے خیال کی شدید مخالفت کی۔ خاص طور پر پرہیبیشن آف مکسڈ میرجز ایکٹ کی روشنی میں، ایک انسداد بدعنوانی کا قانون، جسے جنوبی افریقہ کی نیشنل پارٹی نے 1949 میں نسل پرستی کے نظام کو مزید تقویت دینے کے لیے منظور کیا تھا۔ چنانچہ حکومت نے خامہ اور ان کی اہلیہ پر جنوبی افریقہ سے پابندی لگا دی۔ اس پابندی نے جوڑے کو Mafeking جانے سے بھی روک دیا، جو بیچوان لینڈ کے انتظامی دارالحکومت کے طور پر کام کرتا تھا۔ حکومت نے ایک قدم آگے بڑھاتے ہوئے برطانوی حکومت سے اپیل کی کہ وہ بیچوان لینڈ پروٹیکٹوریٹ پر اپنے اختیارات کا استعمال کرتے ہوئے خامہ کی سرداری کو ختم کرے۔

اس وقت، برطانیہ اپنی نام نہاد ‘سادگی کے دور’ میں تھا، دوسری عالمی جنگ کی وجہ سے جمع ہونے والے قرضوں کے بوجھ تلے دبے ہوئے تھے۔ اس نے برطانیہ کی حکمران ایٹلی کی وزارت پر بہت زیادہ دباؤ ڈالا جو جنوبی افریقہ کے سستے سونے اور یورینیم کی سپلائی پر انحصار کرتی تھی۔ وزارت نے یہ بھی خدشہ ظاہر کیا کہ اگر یہ کارروائی کرنے میں ناکام رہی تو کشیدگی معاشی پابندیوں کے نفاذ یا بیچوان لینڈ میں فوجی مداخلت تک بڑھ سکتی ہے۔ اس طرح، برطانیہ نے بنگواٹو لوگوں پر حکومت کرنے کے لیے خامہ کی فٹنس کے بارے میں عدالتی تحقیقات شروع کیں اور، بعد میں، یہ فیصلہ دیا کہ خاما بنگواٹو لوگوں پر حکومت کرنے کے لیے موزوں ہے۔

اس کی شدید مخالفت کے پیش نظر، برطانوی ہائی کمیشن نے حکم دیا کہ خامہ کو کگوسی کے طور پر تبدیل کیا جائے۔ تاہم بیچوان لینڈ کے لوگوں نے ان ہدایات کو ماننے سے انکار کر دیا۔ قطع نظر، خامہ کو 1956 تک اپنے وطن میں داخلے سے روک دیا گیا تھا جب اسے اور اس کے چچا شیکیدی کو اپنی سربراہی سے دستبرداری کے مشترکہ معاہدے پر دستخط کرنے کے بعد ‘آزاد شہری کے طور پر مکمل سیاسی حقوق کے ساتھ کسی اور کی طرح…’ واپس آنے کی اجازت تھی۔ اس طرح، 1956 میں خامہ اور ان کی اہلیہ پرائیویٹ شہری کے طور پر بیچوان لینڈ واپس آگئے، جس کے بعد اس نے مویشی پالنے کا کاروبار شروع کیا۔ کاروبار کی ناکامی کے بعد، خامہ نے مقامی سیاست کی طرف رخ کیا اور 1957 میں قبائلی کونسل کے سیکرٹری کے طور پر منتخب ہوئے۔

نومبر 1961 میں، خاما نے لوباٹسے میں افریقی مشاورتی کونسل کے دیگر اراکین کے ساتھ بیچوان لینڈ ڈیموکریٹک پارٹی (BDP) کی تشکیل کی قیادت کی۔ اس سے پہلے، بیچوان لینڈ پیپلز پارٹی (بی پی پی)، جو بیچوان لینڈ کی پہلی عوامی سیاسی جماعت تھی، موٹسمائی ایمفو اور پی جی نے قائم کی تھی۔ Matante، جو جنوبی افریقہ میں افریقی نیشنل کونسل کی سرگرمیوں میں شامل رہا تھا۔ بی پی پی تاہم پردے کے پیچھے اختلافات اور بی پی پی کے ایک علاقائی پارٹی ہونے کے بارے میں مقبول خیالات کی وجہ سے ناکام رہی تھی جس نے ووٹرز کے ایک تنگ حصے کی اپیل کی تھی۔ خاما کو BPP کے نظریے سے اختلاف کی وجہ سے BDP بنانے کی ترغیب دی گئی جسے وہ بنیاد پرست سمجھتے تھے۔ ایک تو، جب کہ بی پی پی نے فوری آزادی کا مطالبہ کیا، اور فرقہ وارانہ نمائندگی اور سفید فام غلبہ کے خاتمے کا مطالبہ کیا، خامہ نے مذاکراتی آئین کے طریقہ کار اور قبائلی رہنماؤں کے مشاورتی کردار کے ذریعے آزادی کی منظم منتقلی کی خواہش کی۔ نسل سے قطع نظر سب کے درمیان متحد معاشرے کی خواہش کرتے ہوئے، اس نے خدشہ ظاہر کیا کہ پارٹی کا نظریہ دھڑوں کو جنم دے سکتا ہے اور اس طرح معاشرے کو تقسیم کر سکتا ہے۔

بی ڈی پی نے 1965 کے انتخابات کے دوران 80.45 فیصد پارلیمانی نشستیں حاصل کیں، ملک گیر تنظیم، اس کے مقالے تھیریسانیو (مشاورت) کی اہمیت کے ساتھ ساتھ خامہ کی جلاوطنی کے بعد کی مقبولیت کی وجہ سے آسانی سے غلبہ حاصل کیا۔ برطانوی طاقتوں کی اس طرح کی ڈھٹائی کی مخالفت خاص طور پر قوم پرست جھکاؤ رکھنے والے ووٹرز کے ساتھ گونج اٹھی۔ ستم ظریفی یہ ہے کہ خامہ کو بعد میں الزبتھ دوم نے 1966 میں اپنی سالگرہ کی تقریبات کے دوران تسلیم کیا، اور ملک کے لیے اپنی سیاسی شراکت کے لیے ایک نائٹ کمانڈر (KBE) مقرر کیا۔ خاما بیچوان لینڈ کے وزیر اعظم بھی منتخب ہوئے اور انہوں نے اس عہدے کو ملک کی آزادی کے لیے استعمال کیا۔ 30 ستمبر 1966 کو بیچوان لینڈ نے برطانیہ سے آزادی حاصل کی اور اس کا نام بدل کر ‘بوٹسوانا’ رکھ دیا گیا۔ نئے نافذ شدہ آئین کے باب IV کی وجہ سے، سر سیرتسے خامہ ملک کے صدر بن گئے۔

بیچوان لینڈ کو نوآبادیات سے آزاد کرانے میں خامہ کی شراکت میں ایک سیاسی نظریہ تیار کرنا شامل ہے جو ملک کے سماجی و اقتصادی منظر نامے میں بالکل فٹ بیٹھتا ہے۔ یہ شراکتیں جتنی اہم تھیں، یہ ریاست کے سربراہ کے طور پر ان کی پیش قدمی تھی جس نے ان کی وراثت کو افریقی مابعد نوآبادیاتی تاریخ میں سب سے زیادہ تبدیلی لانے والی شخصیت کے طور پر مستحکم کیا۔ قبل از نوآبادیاتی بیچوان لینڈ کی تصویر خامہ کی طرف سے پینٹ کی گئی دوبارہ تصور شدہ تصویر کے بالکل برعکس ہے۔ 1966 میں آزادی کے وقت بوٹسوانا دنیا کا تیسرا غریب ترین ملک تھا۔ ملک کی معاشی خوش قسمتی (یا بدقسمتی) کو تبدیل کرنے کے لیے، خاما نے برآمدی مرکز اقتصادی اقدامات کا آغاز کیا، جس میں تانبے، بیف اور ہیروں پر توجہ دی گئی۔ اسے اورپا ہیرے کے ذخائر کی دریافت سے تقویت ملی (اب رقبے کے لحاظ سے دنیا کی سب سے بڑی ہیرے کی کان)۔ آخر کار، سیلبی فیکوے میں تانبے اور نکل کے ذخائر اور ماروپولے میں کوئلہ دریافت ہوا۔ اس کی انتظامیہ نے آزاد منڈی کے نظام کو بھی اپنایا جو اس وقت نسبتاً غیر مقبول تھا کیونکہ زیادہ تر نئے آزاد افریقی ممالک کا جھکاؤ سوشلسٹ، مارکسسٹ یا مارکسسٹ/لیننسٹ معاشی نظریات کی طرف تھا۔

خامہ کی حکمرانی سے شاید ایک اہم نکتہ یہ ہے کہ یہ تنہا میکانزم نہیں تھا جو اتنی گہری تبدیلی کو درست کرنے کے قابل تھا۔ جبکہ خامہ کی قیادت اور قابل ذکر دور اندیشی نے بوٹسوانا کو ترقی دی اور معیشت کو اس انداز میں ترقی دی جس کا موازنہ اس مدت کے دوران تقریباً کسی دوسرے افریقی ملک سے نہیں کیا گیا، خامہ کے وژن کو ملک کے دیگر اداروں نے شیئر کیا۔ مثال کے طور پر، ان کے اور نائب صدر کوئٹ مسیر کے درمیان قائم ہونے والا ڈیڈ نظریاتی طور پر تمام اشارے سے مطابقت رکھتا تھا، اور عوامی خدمت کو بھی بیوروکریسی اور بدعنوانی سے پاک ادارے میں تبدیل کر دیا گیا تھا جو حکومت کی پالیسیوں کو مؤثر طریقے سے چلاتا تھا۔ اگرچہ عوامی خدمت کو مقامی بنانے کے لیے بڑھتی ہوئی کالیں آرہی تھیں، خامہ نے ان کالوں کی مزاحمت کی، نکالنے پر اہلیت پر اصرار کیا۔ اپنی پہلی صدارتی تقریر میں، صدر خامہ نے کہا: ‘میری حکومت عوامی خدمات کو بہت جلد مقامی بنانے میں پیدا ہونے والے خطرات سے گہری آگاہ ہے۔ اس میدان میں تیز رفتاری یا لاپرواہی سے حکومت کی خدمات اور ترقی کے پورے پروگرام پر تباہ کن اثرات مرتب ہو سکتے ہیں۔

مزید برآں، بوٹسوانا نے بین الاقوامی کنسلٹنٹس کی خدمات حاصل کیں جن پر قدرتی وسائل کی مزید تلاش کا الزام لگایا گیا تھا۔ ہیروں کی آمدنی کی وجہ سے ملک معاشی طور پر ترقی کی منازل طے کر رہا تھا اور 1960 اور 1980 کے درمیان دنیا کی سب سے تیزی سے ترقی کرنے والی معیشت تھی۔ یہ بوٹسوانا کی زبردست گفت و شنید کی مہارت کی وجہ سے ممکن ہوا، جس کی وجہ سے حکومت بین الاقوامی سطح پر آمدنی کا بڑا حصہ حاصل کر سکی۔ شراکت دار جیسے ڈی بیئرز، اور کسٹم یونین جس میں اس نے جنوبی افریقہ کے ساتھ معاہدہ کیا تھا۔ 1975 میں، بوٹسوانا کے ڈی بیئرز جیسی کمپنیوں کے ساتھ ہیروں کی کان کنی کے معاہدوں پر دوبارہ بات چیت کی گئی تاکہ اس بات کو یقینی بنایا جا سکے کہ حکومت کو ہیروں کی تمام آمدنیوں کا تقریباً 50 فیصد اس بات کا احساس ہونے پر حاصل ہوا کہ ہیروں کی کانیں کتنی منافع بخش ہو گئی ہیں۔

خامہ نے یورپی اکنامک کمیونٹی (اب یورپی یونین) کے ساتھ گائے کے گوشت کی تجارت کے معاہدوں کی بات چیت کی بھی براہ راست حمایت کی، جس نے ملک کو عالمی معیار سے زیادہ قیمتوں پر گائے کا گوشت فروخت کرنے کے قابل بنایا۔ ان کی حکومت نے بوٹسوانا ڈیولپمنٹ کارپوریشن کے قیام کے ذریعے آمدنی کے ذرائع کو متنوع بنانے کی کوشش کی، جس پر ثانوی، سیاحت اور فصل زراعت کے شعبوں میں غیر ملکی سرمایہ کاری کو راغب کرنے کا الزام عائد کیا جائے گا۔ دوبارہ حاصل ہونے والی آمدنی کو انفراسٹرکچر، تعلیم، صحت اور مویشیوں کی پیداوار کی سبسڈی میں دوبارہ لگایا گیا۔ اگرچہ اس وقت بوٹسوانا میں عدم مساوات کی بڑھتی ہوئی سطح کے بارے میں خدشات ہیں، لیکن اس اقدام نے اس وقت دیہی اور شہری دونوں علاقوں میں ترقی کی۔

خامنہ نے کرپشن اقربا پروری اور کام چوری جیسے عرف عام میں ذھبی عیاشی کہا جاتا ہے کسی بھی تحریک اور نظام کے لیے زہر سے زیادہ خطرناک قرار دیکر انکے خلاف کام کیا اور اپنے لوگوں کو ذھنی فکری طور پر تیار کرکے اپنے سرزمین کے خاک اور پہاڈروں کو سونا بنایا اور پانی کو پیٹرول اور اس نے کرپٹ اور اقربا پروری اور کام چوروں ذھنی عیاشیوں کو ملک کی دیوار کے کمزور ترین اینٹ کے طور پر تشخیص کرکے ان سے نجات پاہا کرکے لوگوں کی معیار زندگی بدل دیا۔

یہ بھی پڑھیں

فیچرز